onsdag 8 juni 2011

Poolen ställer till det ...

Den där poolen som jag gick med på ställer till det för oss. Jag som åtminstone var lite nöjd med att den hade en vit plåtsarg och inte var av den knallblå plastsorten är inte lika nöjd med det längre. Det visade sig nämligen efter bara två dagars bad att den sortens pool endast är lämplig om man har en yta i trädgården som är 100% plan  att ställa poolen på. Så plan är inte vår trädgård! Följden av detta blev att plåtsargen lossnade ur sin ram varpå poolduken kröp ut under plåten. Inte alls lyckat med tanke på en överhängande risk för att duken skavs sönder av plåten och att då drygt 6000 liter vatten rinner ut i trädgården! Fortfarande är det ju så att make och barn i familjen älskar att bada så därför är vi nu redan på pool nr 2 och ja, den här gången blev det en blå eftersom den lär hålla bättre. Suck! Kanske borde jag ändå inte säga att poolen ställer till det för oss. Jag skulle istället kunna säga att poolen engagerar oss. Diskussionerna kring ny pool eller inte har engagerat såväl familj, släkten som grannar. Utmaningen i att dölja poolen finns kvar och engagerar speciellt mig och utmaningen i att få någon form av insynskydd i "badhörnan" har engagerat oss så mycket att det är påbörjat. Det är ju faktiskt något kul som det hela det här poolprojektet för med sig.

Igår kväll byggde vi en spaljé av samma sort som vi redan har i trädgården. Den kommer så småningom även den att målas svart och ger åtminstone lite insynsskydd och rumskänsla.

På var sida om spaljén har vi planterat tre häggmisplar. Buskar som är vackra under större delen av året med vita blommor på våren, friskt gröna blad under sommaren och rödglödande blad under hösten.

Om jag pratar riktigt fint med dem så växer de sig säkert höga bra mycket snabbare än vad ligusterhäcken gör. De är redan nästan 1 m höga medan häcken bara är 30-40 cm hög.

Det roliga med att tillföra nya saker i trädgården är att det för med sig nya idéer och ska man nu ha en blå pool så får man ju göra det bästa av det. Kanske kan man sätta upp en hylla på staketet för lite ljuslyktor, kanske kan poolen kläs med vassmatta och är det inte så att det måste till lite mer växter vid häggmisplarna? Jag får nog anledning att återkomma till poolen och den här delen av trädgården igen.

Trevlig kväll alla som tittar in här!

Kram Maria


Ps. Det är så roligt att få kommentarer och jag vill gärna titta in till er som tittar in här men av någon anledning kan jag inte lämna någon kommentar på vissa bloggar. Har haft detta problem den senaste veckan. Så om "lila-christina" läser detta, tack för din kommentar! Din blogg är en av de jag inte lyckats kommentera på.

3 kommentarer:

  1. Du känner din man väl. så det blev en pool till. Hoppas det nu kan bli många härliga bad i den istället för den andra. Kram från din svägerska Po

    SvaraRadera
  2. Ok, den blåa poolen är ju inte jätte snygg, men du verkar ju ha en plan för att dölja den så gott det går!:) Gillar ert staket och bra med växter som är fina året runt!
    Kram grodmamman

    SvaraRadera
  3. Haha.... jag kan se hela händelseförloppet framför mig. Spännande träd, jag känner att en inspektering är ett måste. Goa du kul att maten blev lyckad. Kramar i massor Kristina

    SvaraRadera