fredag 13 juli 2012

En morgonpigg gäst och lite pyssel ...

Vi har en gäst, en morgonpigg gäst som jagade upp mig redan kl. 6.15 idag. Det är Tippen, Ediths kusin, som ska bo hos oss i en vecka. Efter att ha bjudit hundarna på frukost tänkte jag att det var lika bra att sätta igång med ett litet pysselprojekt som jag funderat på ett tag. Köksbordet täcktes med tidningar och lite färg plockades fram.


Fröken Fräken skrev så roligt i ett inlägg i går om människor som tycks ha oändliga mängder med fina fynd i sina förråd. Jag önskar att jag hade ett sådant förråd att ösa skatter ur när pyssel och ommöbleringslusten slår till men det har jag inte. Jag har inga sådana förråd alls och det är väldigt få saker som sparas här hemma om vi inte säkert vet att de ska användas igen så hur vår gamla hallspegel har lyckats dröja sig kvar i vår klädkammare sen vi flyttade in i det här huset för drygt tre år är faktiskt en gåta. Hur som helst så är den i alla fall föremålet för mitt pysslande idag.



Ett tag har jag haft tankar på att måla den vit och hänga den i vår hall. Men vår hall är väldigt liten och spegeln skulle hamna mitt emot ett fönster och det kändes inte riktigt bra. Så nu har jag bestämt mig för att göra tvärtom. Jag målar den svart och låter den flytta ut i trädgården. Jag har en idé om att den ska placeras så att jag kan se "runt hörnet", alltså en del av vår baksida, från köket och vardagsrummet.



Kanske är vår gäst inte så morgonpigg ändå. Det var nog bara den ovana känslan av att inte vakna hemma som fick upp Tippen så tidigt, för titta nu. Innan spegeln ens är målad första gången så sover hon igen.

På tal om speglar. Jag tycker att det är lite svårt med speglar innomhus. Det är ju praktiskt att ha en helfigursspegel någonstans i huset men var ska man placera en sådan? Någon som har förslag?



Maria

8 kommentarer:

  1. *hihi* roligt! Söt gäst, kan man ju inte annat än gå upp ;)
    Speglar är kul, men jag har också haft svårt att veta var helkroppsspegeln skall hänga. I vårt badrum hängde det en när vi flyttade in, den hänger kvar ;) Ville gärna ha en i hallen, men hallen tillåter inte det. Lycka till med ditt sökande efter perfekta platsen ;)

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  2. Jag kanske skulle behöva en sådan gäst för att komma upp på morgonen, här sover vi länge!:)
    Läste också det inlägget och kan ibland sakna ett sådant ställe. Min mammas gård har varit lite som ett sådant ställe, men jätte mycket har jag inte hittat där. Nu är gården såld, så nu blir det inget kvar att hitta.
    Ska bli intressant att se spegeln när du fått den på plats. Jag hittade två gamla hyllor, inköpta på Indiska när jag röjde här hemma. Funderar på om jag har någonstans att sätta upp dem då jag fortfarande tycker om dem. Ev måla dem vita först...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men åh sötaste tassen i stan! Snuff så söt!

    SvaraRadera
  4. Känns igen med tidig morgon. Precis som när Edith var hos oss. Fin bild du tog på henne. Här mest badas det vi har det jättevarmt och skönt kram Po

    SvaraRadera
  5. Vilken söt vovva!
    Kul idé att placera spegeln utomhus.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilket underbart sällskap du har. Kanske kan fina vivven visa vägen var spegeln ska stå.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken fin bild på sovande vovve med svart tass!

    SvaraRadera
  8. Spännande med spegeln utomhus, hoppas det blir bra! Morgonpigga "gäater" har vi för jämnan, Liten är som en klocka 06.15 sätter han sig på min mage och kastar sig fram för Puss/brutal väckning... :)
    // Sandra

    SvaraRadera