onsdag 29 februari 2012

Att ha tid eller inte ...

Ni som brukar läsa mina rader här på bloggen vet att jag tycker mycket om kloka ord och texter av olika slag. Allra bäst tycker jag om sådana texter som man måste gå och fundera på ett tag. Jag är liksom sån, fundersam och eftertänksam. I söndags när jag skulle vända blad i kalendern som rymmer både jobb och fritid föll mina ögon på ett sådant där klokt citat som fick mig att fundera.

 "Man har alltid tid till det man vill göra." Julius Lange

Då, i söndags, tänkte jag att det var väldigt kloka men också sanna ord. Det måste ju vara en fråga om prioriteringar och det är väl klart att man kan hitta tid till sådant man vill. Underförstått alltså även i vardagen, inte bara när man har semester eller annan ledighet.


Idag, onsdag, tänker jag att jag och ovan nämnda Julius Lange nog inte alls har samma uppfattning om att man alltid har tid till det man vill. Det är klart att jag vill jobba och det finns det tid för och det är klart att jag vill prata med, umgås med, läsa läxor med, fixa mat till barn, make och hund och sådant måste det ju finnas tid för. Men jag vill ju så mycket mer! Kanske alldeles för mycket för jag har då inte alltid tid till det jag vill göra. I alla fall inte varje dag. Och kanske är det så jag får välja att se det. Jag har ofta tid att göra något jag vill. Det är ju inte så illa det heller eller vad säger ni?

En mitt-i-veckan kram från mig!

Maria

Ps. Bilden i det här inlägget tog jag i helgen då jag verkligen unnade mig tid med både kamera och dotter. En härlig dag!

4 kommentarer:

  1. :) Så sant! Tid till allt det där roliga, pyssliga finns inte alltid hos mig... Men leka med lego och se stor och liten busa vill jag ju också!
    /Sandra
    "Ge mig överflödet, det nödtorftiga klarar jag mig utan" hade vi på köksvägge i vårt förra boende. Det är ett Oscar Wilde citat som jag gillar, kaxsigt!

    SvaraRadera
  2. Det är nog sant, det du skriver. Man har ju verkligen inte tid med ALLT man vill. Jag umgås på tok för lite med mina vänner, har just nu dumt nog prioriterat bort träningen och betalar x antal hundralappar i månaden för mitt sats-kort i onödan. Och mina föräldrar skulle jag vilja träffa oftare osv osv. Men det är ju verkligen lyxigt ändå, att ofta kunna välja något man tycker om! Det är nog få förunnat i den här världen.
    Kram tillbaks till dig!

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag håller med dig mest! Visst har jag tid men jag vill ha mer tid till det roliga. Att min arbetsgivare inte kan förstå det.. :-D

    SvaraRadera
  4. Hade en kollega för några år sedan som bara skakade på huvudet när jag sa att jag inte hade tid för att träna. "Du har tid om du bara vill", fick jag höra ett antal gånger och det har jag. Som du säger, inte varje dag, men nästan.
    Kram

    SvaraRadera