onsdag 20 juli 2011

Fotouppdrag vänner emellan

Ett sätt att lära känna sin nya kamera är att fotografera mycket, olika motiv och olika inställningar. Att vara med i Ordlös onsdag tycker jag är ett inspirerande och mycket roligt sätt att fotografera men bilderna jag visar idag är ett fotouppdrag av helt annan sort. Ett fotouppdrag vänner emellan.

Min fina vän K och jag har nämligen börjat utmana varandra i egna fotouppdrag. Vårt första uppdrag var mönster, ett tema som jag verkligen gillar eftersom mönster finns överallt när man väl börjar titta sig omkring. Mönster på gatubrunnar, dörrmattor, staket, textilier och porslin av olika slag, ja som sagt, mönster kan man hitta nästan överallt.


En "mönsterbild" som jag inte vågade ta var på en liten flicka som jag såg när vi var iväg på Orust. Flickan var klädd i rutig keps, en tröja med en massa elefanter, randiga shorts och blommiga skor. Helt underbara mönster i färgglada färger! Jag tror nästan att ni kan se det framför er även om jag inte fotograferade den lilla flickan.

Trevlig kväll!

Maria

3 kommentarer:

  1. Jag insåg idag att jag nog måste bita i det sura äpplet och leta reda på intruktionsboken till min kamera. Ser alla inställningar jag kan göra, men fattar inte vad det är jag gör med alla. Funderar på att skriva en liten "fusklapp" om vad alla inställningar betyder och lägga den i kameraväskan. Ska bara hitta boken...
    Kul med egna fotoutmaningar!:) Och som sagt, det är bara att fota och fota och fota!
    Kram

    SvaraRadera
  2. halloj
    vilken rolig grejj ni oordnat
    jag skulle verligen behöva lära mig kameran, så tråkigt egentligen att ha på automatic när man har en systemkamera...
    men vilket fint betongfat du gjort, jag har en säck finbetong i stallet som väntar på att användas, ett fat lika som ditt skulle jag kunna fixa till
    kram lolla

    SvaraRadera
  3. Jag är med i diverse olika "allmänna" fototeman men ett helt eget var ju en kul idé, kanske nåt man skulle testa med en kompis. Många fina mönster du hittat och fint att göra collage av bilderna.

    Fint betongfat du gjort också, och tack för varningen om att vara för ivrig...

    SvaraRadera